پرستار چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرد

خلاصه
1404/03/15

پرستاران نقش مهمی در مراقبت از بیمار دارند و باید بدانند چه زمانی با پزشک تماس بگیرند. تصمیم به تماس با پزشک به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله وضعیت بیمار، سیاست‌های بیمارستا



پرستاران نقش مهمی در مراقبت از بیمار دارند و باید بدانند چه زمانی با پزشک تماس بگیرند. تصمیم به تماس با پزشک به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله وضعیت بیمار، سیاست‌های بیمارستان یا کلینیک، و قضاوت بالینی پرستار. در اینجا برخی از موقعیت‌های کلی وجود دارد که در آن یک پرستار باید با پزشک تماس بگیرد:

**تغییرات در وضعیت بیمار:**

* **علائم حیاتی خارج از محدوده نرمال:** تغییرات قابل توجه در فشار خون، ضربان قلب، تنفس، دما یا سطح اشباع اکسیژن.
* **تغییر وضعیت ذهنی:** گیجی ناگهانی، لتارژی، تحریک پذیری یا کاهش سطح هوشیاری.
* **درد جدید یا بدتر شده:** به ویژه اگر درد شدید باشد، به درمان پاسخ ندهد، یا با علائم دیگری همراه باشد.
* **مشکلات تنفسی:** تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه جدید یا بدتر شده، یا سیانوز (کبود شدن پوست).
* **علائم عصبی:** ضعف، بی‌حسی، تغییر در بینایی، مشکل در صحبت کردن، سرگیجه، تشنج.
* **واکنش آلرژیک:** بثورات پوستی، خارش، تورم، مشکل در تنفس، افت فشار خون.
* **خونریزی:** خونریزی غیرقابل کنترل یا غیرمعمول.
* **تهوع و استفراغ مداوم:** به ویژه اگر بیمار نتواند داروهای خوراکی را تحمل کند یا علائم کم آبی داشته باشد.
* **عدم دفع ادرار یا مدفوع:** به خصوص اگر با درد یا ناراحتی همراه باشد.
* **زخم یا محل جراحی:** علائم عفونت (قرمزی، گرما، تورم، چرک)، خونریزی بیش از حد، یا جدا شدن لبه‌های زخم.
* **سایر علائم نگران کننده:** هر علامت جدید یا بدتر شده‌ای که نگران کننده باشد یا با وضعیت معمول بیمار متفاوت باشد.

**نتایج آزمایشگاهی غیرطبیعی:**

* نتایج آزمایشگاهی که به طور قابل توجهی از محدوده نرمال خارج هستند و نیاز به مداخله دارند.
* نتایج آزمایشگاهی که نشان دهنده یک مشکل جدی مانند عفونت، نارسایی کلیه یا کبد، یا عدم تعادل الکترولیتی هستند.

**نیاز به دستورات جدید یا تغییر یافته:**

* وقتی بیمار نیاز به دارو، آزمایش یا درمانی دارد که در دستورات فعلی وجود ندارد.
* وقتی دستورات فعلی موثر نیستند یا نیاز به تنظیم دارند.
* وقتی سوالی در مورد دستورات وجود دارد یا نیاز به شفاف سازی است.

**سایر موارد:**

* **نگرانی‌های بیمار یا خانواده:** اگر بیمار یا خانواده او در مورد وضعیت بیمار نگرانی دارند.
* **قبل از انجام برخی از اقدامات:** برخی از بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها سیاست‌هایی دارند که پرستاران را ملزم می‌کنند قبل از انجام برخی از اقدامات، مانند تجویز برخی داروها یا انجام برخی از مداخلات، با پزشک تماس بگیرند.
* **مشاوره:** در مواردی که پرستار مطمئن نیست چه کاری انجام دهد یا نیاز به مشاوره دارد.

**نکات مهم:**

* **قضاوت بالینی:** پرستاران باید از قضاوت بالینی خود برای تعیین اینکه آیا با پزشک تماس بگیرند استفاده کنند.
* **آشنایی با بیمار:** پرستاران باید با وضعیت معمول بیمار و سابقه پزشکی او آشنا باشند.
* **
بهترین مراکز پرستاری و مراقبت از کودک و سالمند به ترتیب ستاره در سایت نیاز پرستار
شرکت پرستاری
شرکت تنظیف گستران درنیکاشیراز
شیراز
09175638293
شرکت پرستاری
خدمات پرستاری در منزل هلسا
یزد
09136084229
شرکت پرستاری
خدمات پرستاری در منزل
همدان
09363007383
شرکت پرستاری
تزریقات و خدمات پرستاری در منزل
بندر عباس
09140581179
شرکت پرستاری
انجام تزریقات و کلیه خدمات پرستاری در منزل
اراک
09185796122
شرکت پرستاری
خدمات پرستاری در منزل و بیمارستان
ساری
09190950372


اگر شما هم مرکز پرستاری و مراقبت از سالمندان کودکان و سایر کسب و کارهای مرتبط با پرستاری دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «نیاز پرستار» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.


تلفن مراکز پرستاری به ترتیب ستاره در سایت نیاز پرستار
09901795459 (تهران)
09039792331 (سمنان )
09127414283 (زنجان )
09168754736 (اهواز )
09174229806 (بوشهر)
09126991735 (تهران)
09212012133 (تهران)
09101606605 (تهران)
09100909492 (تهران)
09199693815 (تهران)